وبوگراف

url چیست؟

URL چیست؟ چگونه URL سئو محور بسازیم؟

url چیست؟ چگونه URL بسازیم؟ این سوالی است که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند. در این مقاله به شرح یو آر ال و روش ساخت یو.آر.ال SEO friendly می‌پردازیم.

URL های دوستدار سئو (سئو فرندلی)، یو آر ال هایی هستند که هم برای بازدیدکنندگان و هم برای موتورهای جستجو به خوبی کار می‌کنند. URL ها به طور کلی موقعیت یک سند یا صفحه را برای بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو توصیف می‌کنند. URL های خوب انتخاب شده، برای عملکرد خوب سئو حیاتی هستند. وقتی صحبت از URL ها می شود، به سه نکته باید توجه کنید:

  • URL های خود را توصیفی و خواندنی کنید.
  • URL های خود را مختصر کنید.
  • ساختار URL خود را ثابت نگه دارید.

URL چیست؟

برای این که بدانید url چیست به تعریف زیر دقت نمایید:

URL مخفف Uniform Resource Locator است. URL ها موقعیت یک سند یا صفحه را برای بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو توصیف می کنند.

روش ترجیحی شما برای ساختاربندی URL ها در وب سایت شما، ساختار URL شما نامیده می شود.

چرا URL برای سئو مهم است؟

تنظیم یک ساختار URL واضح برای معماری اطلاعات یک وب سایت مهم است که در میان چیزهای دیگر نحوه دسترسی به محتوای شما برای بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو را مشخص می کند.

داشتن یک معماری اطلاعات شفافیت را در مورد URL هایی که باید استفاده کنند را برای همه فراهم می کند و شما را مجبور می کند از قبل درباره URL های خود فکر کنید.

اما چه ترجیحاتی می توانید انتخاب کنید؟ برای پاسخ به این سوال، بیایید به آناتومی URL نگاه کنیم.

 

آناتومی و ساختار یک URL

ساختار url
ساختار صحیح url چیست؟

پروتکل: HTTP یا HTTPS

با استفاده از پروتکل HTTPS، انتخاب کنید که آیا آدرس‌های اینترنتی شما از طریق یک اتصال امن ارائه شود یا خیر. (همان ssl است.)توصیه می شود URL های خود را از طریق HTTPS ارائه دهید.

 

ساب دامنه یا بدون ساب دامنه

انتخاب کنید که آیا از زیر دامنه www استفاده می کنید یا خیر.

اگر می‌خواهید از www استفاده کنید، مطمئن شوید که درخواست‌های 301 URL را بدون زیردامنه www به نوع URL با www هدایت می‌کنید.

 

نام دامنه

نام دامنه از یک نام و یک پسوند تشکیل شده است.

اگر تمایل دارید که دامنه جدیدی را انتخاب کنید، دامنه ای را انتخاب کنید که کوتاه باشد و مخاطب به راحتی بتواند آن را به خاطر بسپارد.

 

دایرکتوری ها در URL ها

در حالی که مهم است که URL ها را تا حد امکان کوتاه نگه دارید، همچنین توصیه می شود URL های مرتبط را با هم در وب سایت خود با استفاده از فهرست‌ها گروه بندی کنید.

دایرکتوری‌ها می توانند برای وب سایت هایی با حداقل 50 صفحه مفید باشند.

نام دایرکتوری های کوتاه را انتخاب کنید تا URL های خود را تا حد امکان کوتاه نگه دارید.

مثال یک یو آر ال مناسب: https://www.example.com/men/socks/tommy-hilfiger/

صفحات

صفحات که اسلاگ نیز نامیده می شوند، برای شناسایی و توصیف یک صفحه منحصر به فرد در یک وب سایت استفاده می‌شوند. این بخشی از URL است که برای هر صفحه جداگانه تغییر می کند.

 

پارامترها در URL ها

پارامترها در URL ها اغلب برای انتقال داده ها استفاده می شوند. همانطور که قبلا ذکر شد، تا جایی که می توانید از پارامترها در URL ها استفاده نکنید.

 

Fragments در URL ها

برای پرش به یک بخش از فریگمنت در URL ها استفاده می‌شود تا بتوان به یک بخش خاص در یک صفحه رفت.

نمونه ای از URL با یک قطعه: https://www.example.com/about/team/#king-kevin

# فریگمنت و king-kevin شناسه قطعه در این مثال است.

حروف انگلیسی کوچک و بزرگ در URL ها

URL ها به حروف بزرگ و کوچک حساس هستند، به این معنی که: https://example.com/url-a/ و https://example.com/url-A/ به عنوان URL های مختلف دیده می شوند.

فقط URL هایی با نویسه‌های کوچک بنویسید.

هنگام ایجاد لینک‌ها، ایجاد یک اشتباه تایپی که باعث می‌شود هر دو نسخه URL ایندکس شوند، بسیار رایج است. ولی توجه کنید که این یک محتوای تکراری است و باید از آن اجتناب شود.

هنگامی که یک URL با نویسه‌های بزرگ ساخته می‌شود، باید 301 به نسخه URL هایی که با حروف کوچک است، یعنی نسخه متعارف، هدایت شود.

 

اسلش (/) بگذاریم یا نه؟

انتخاب کنید که از یک / در انتهای هر URL استفاده کنید یا خیر.

اگر می خواهید از آن استفاده کنید، مطمئن شوید که URL های بدون / در پایان انتقال 301 به نوع URL با / در انتها هدایت می شوند. و بالعکس.

 

از پسوند اضافه استفاده کنیم یا نه؟

شما می توانید انتخاب کنید که به URL ها یک پسوند بدهید، مانند php.، .html یا aspx. با این حال، توصیه می شود از پسوندها در URL ها اجتناب کنید زیرا در غیر این صورت؛ URL ها را طولانی تر می‌کند و هنگامی که افراد URL را مستقیماً در نوار آدرس خود تنظیم می کنند، اشتباهات تایپی بیشتری ایجاد می شود

پس سعی در کوتاه و بهینه نوشتن url است.

 

بهترین روش ساخت url سئو فرندلی چیست؟

از نظر گوگل در این که بدانیم url چیست یک نکته وجود دارد:

“ساختار URL یک سایت باید تا حد امکان ساده باشد. محتوای خود را سازماندهی کنید تا URL ها به صورت منطقی و به گونه‌ای ساخته شوند که برای افراد قابل درک باشد.”

ما URL های سئو دوستانه را به این ویژگی ها تقسیم کرده ایم:

  • توصیفی و خواندنی
  • کوتاه
  • استوار

 

نمونه‌هایی از URL های خوب و بد

یک نمونه از یک URL خوب:

https://www.example.com/iphone-8

 یک نمونه از URL بد:

https://www.example.com/index.php?productID=83671

URL های توصیفی و خواندنی

یک بازدیدکننده بالقوه باید فقط با نگاه کردن به URL، شمای کلی از محتوای یک صفحه را پیدا کند. آن‌ها تمایل بیشتری به کلیک بر روی یک نتیجه جستجوی Google با URL توصیفی و خواندنی خواهند داشت تا یو آر ال های ناخوانا.

برای این منظور موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • کلمات کلیدی در URL: یک یا دو کلمه کلیدی مهم را در URL قرار دهید. این به موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان کمک می‌کند تا بفهمند چه چیزی می توانند از URL شما انتظار داشته باشند.
  • URL ها را از کلمات کلیدی پر نکنید: پر کردن URL های پر از کلمات کلیدی به خوانایی آسیب می‌رساند و نشانه واضحی از بهینه سازی بیش از حد است، بنابراین از انجام این کار خودداری کنید. این کار هیچ ارزشی اضافه نمی‌کند و حتی ممکن است به عملکرد سئوی شما آسیب برساند.
  • اجتناب از کلمات توقف در URL ها: از کلمات توقف (کلمات ((گرامر)) که ارزش زیادی در یو آر ال ایجاد نمی‌کنند.) در URL ها اجتناب کنید. آن‌ها ارزشی به URL ها اضافه نمی‌کنند. آن‌ها فقط خوانایی یو آر ال را کمتر و آن را طولانی‌تر می‌کنند.

 

در اینجا یک نمونه از یک URL خوب آورده شده است:

https://www.example.com/blog/best-advice-for-copywriter/

و در اینجا نمونه ای از URL بد:

https://www.example.com/blog/the-best-advice-for-a-copywriter/

نتیجه

در مقاله url چیست، باید بدانیم که URL ها نقش مهمی در عملکرد سئو شما دارند. سعی کنید URL هایی را انتخاب کنید که توصیفی، خوانا و کوتاه باشند تا بهترین نتیجه را از گوگل و مخاطبان خود دریافت کنید.

برای دریافت آموزش‌های بیشتر در زمینه سئو کلیک کنید!

 

5/5 - (8 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم استعلام قیمت و مشاوره رایگان