وبوگراف

آموزش بازاریابی محتوایی: مبانی

آموزش بازاریابی محتوایی + همراه با استراتژی

آموزش بازاریابی محتوایی همه‌ی چیزهایی در مورد ایجاد و توزیع محتوایی است که مخاطبان هدف شما را جذب می‌کند و در عین حال آن‌ها را تشویق به انجام اقداماتی می‌کند که برای یک تجارت سودآور است.

این مقاله یک آموزش مختصر است که توضیح می دهد چگونه می توانید از بازاریابی محتوا به نفع خود استفاده کرده و کسب و کار خود را ارتقا دهید.

این آموزش برای چه کسانی مناسب است؟

  • افرادی که به تولید محتوا علاقه دارند.
  • بازاریابان شرکت‌ها
  • افرادی که به تبلیغات علاقه دارند.
  • افراد شاغل در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتالی)

این آموزش در درجه اول به همه آن دسته از خوانندگانی که به تبلیغات علاقه دارند کمک می کند و به طور خاص به کسانی که می خواهند در بازاریابی دیجیتال حرفه ای ایجاد کنند.

 

پیش نیاز‌های آموزش بازاریابی محتوایی چیست؟

در مجموع این دوره به پیش نیاز خاصی نیاز ندارد ولی دانستن مفاهیم اساسی بازاریابی، تبلیغات و تجزیه و تحلیل محصولات و مخاطبان، می‌تواند موجب تسهیل در یادگیری مطالب شود.

 

بازاریابی محتوایی چیست؟

بازاریابی محتوا با نام‌های بسیاری مانند بازاریابی درون‌گرا، روزنامه‌نگاری شرکتی، رسانه‌های برند، تبلیغات بومی و انتشارات مشتری شناخته می‌شود. با این حال، ایده اصلی پشت این استراتژی یکسان است؛ یعنی ایجاد و توزیع محتوایی که مخاطبان هدف را کرده، در حالی که آن‌ها را تشویق به انجام اقداماتی می‌کند که برای یک تجارت سودآور است.

 

کاربرد بازاریابی محتوایی چیست؟

رشد شبکه جهانی وب، شبکه‌های اجتماعی و فناوری های تلفن همراه، رابطه بین مصرف کنندگان و کسب و کارها را تغییر داده است.

امروزه عموم مصرف کنندگان ​​یک محصول را فقط با تماشای منفعلانه تبلیغات آن روی بیلبورد نمی خرند. آن‌ها در گوگل برای مقایسه محصولات مشابه تحقیق می کنند، بررسی محصول را به صورت آنلاین توسط کارشناسان می‌خوانند، نظرات مصرف کنندگان قبلی را می‌خوانند و حتی قبل از خرج کردن پول خود، از دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی سوال می‌کنند.

در نتیجه، کسب‌وکارها اگر می‌خواهند اعتماد مشتریان خود را جلب کنند و بر تصمیمات خریدشان تأثیر بگذارند، باید در استراتژی‌ها و کانال‌های بازاریابی سنتی خود تجدیدنظر کنند.

اینجاست که بازاریابی محتوا نقش مهمی ایفا می‌کند. آموزش بازاریابی محتوایی به کسب و کارها کمک می‌کند تا با برجسته کردن و ترویج ویژگی‌های کلیدی خود توجه مصرف کنندگان بالقوه را به سمت محصولات خود جلب کنند.

 

استراتژی بازاریابی محتوایی

قبل از ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوا برای کسب و کار خود، ابتدا باید اهداف خودتان از این کار را مشخص کنید.

به طور کلی، سعی می کنید با محتوای خود به چه چیزی برسید؟ آیا تعداد مشترکین وبلاگ شما بیشتر است؟ یا کسب ترافیک است؟ یا شاید، می خواهید صفحات فروش خاصی از وب سایت خود را تبدیل کنید؟ آن‌ها هر چه که هستند، قبل از اینکه شروع به تعیین و نوشتن استراتژی کنید، باید اهدافتان را به وضوح فهرست کنید.

همانطور که گفته شد، عناصر کلی خاصی در استراتژی بازاریابی محتوا وجود دارد که بدون توجه به اهداف شما یکسان هستند. این موراد به طور خلاصه در زیر فهرست شده اند و در ادامه به طور مفصل به آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • درک مشتریان خود
  • ساخت پیام یا داستان برند شما
  • تعریف محتوایی که می خواهید ایجاد کنید.
  • اندازه گیری میزان موفقیت اقدامات بازاریابی محتوایی شما

شناسایی مخاطبان هدف خود بخش آسانی است. چیزی که برای یک کسب و کار چالش برانگیزتر است، درک مشکلات مشتریانش است. هنگامی که مشکلات و نیاز‌های مصرف‌کنندگان و مشتریان خود را درک کردید، می‌توانید راه حل‌هایی عالی برای رفع آن نیازهای خاص ارائه دهید.

هنگامی که می خواهید یک استراتژی بازاریابی محتوایی ایجاد کنید، شناخت مخاطبان و نیازهای آن‌ها مهم ترین کار است.

اما چگونه مطمئن می شوید که مشکلات واقعی مشتریان خود را نوشته اید و فقط آنها را تصور نکرده اید؟

شما می توانید این کار را با انجام چهار مرحله ذکر شده در زیر انجام دهید:

 

۱- مشتریان اصلی خود را فهرست کنید.

برای فهرست دقیق مشتریان اصلی خود، نام و هویت خاصی به آن‌ها بدهید.

به عنوان مثال، اگر شما یک شرکت مسافرتی را اداره می کنید، ممکن است مخاطبان شما در زیر مجموعه قرار گیرند:

  • مسافران باتجربه
  • مسافران گاه به گاه
  • گردشگرانی که از یک شهر بازدید می کنند
  • ساکنان محلی علاقه مند به تور گردشگری شهری
  • و…
۲- اطلاعات مربوط به مشتریان خود را جمع آوری کنید.

شما می‌توانید اطلاعات مشتریان اصلی خود را به روش‌های مختلفی جمع‌آوری کنید. مانند:

  • انجام یک نظرسنجی از مشتریانی که از سایت شما بازدید می‌کنند
  • سوالاتی را که مشتریان می‌پرسند از خدمات مشتری خود بپرسید.
  • ایمیل‌ها و بازخورد مشتریان را در صفحه تماس یا راهنمایی خود بخوانید.

 

۳- ویژگی های مشتریان اصلی خود را شناسایی کنید.

شناسایی ویژگی های مشتریان اصلی شما به معنای یادگیری تجربیات مشتریان شما از نحوه‌ی ارائه‌ی خدمات شما است. برای مثال، مسافران باتجربه ممکن است درباره کدهای فرودگاه و بلیت‌های الکترونیکی بدانند، اما مسافرانی که گاه به گاه مسافرت می‌روند ممکن است ندانند. چنین اطلاعات جامعی به شما کمک می‌کند محتوایی بسازید که نیازهای هر مشتری‌ای را برآورده کند.

 

۴-پرسونا (شخصیت) سازی کنید.

بهترین راه برای تجسم و درک نیازهای مشتری، ایجاد پرسونا است. هنگام ایجاد پرسونا، جزئیات خاصی را به مشتری ارائه دهید، به عنوان مثال:

  • یک نام اختصاص دهید: علیرضا
  • سن: ۲۴ سال
  • شغل: مدیر شرکت پتروشیمی
  • کارهایی که در طول روز و از طریق اینترنت انجام می‌دهد: خرید کالا – اخبار تکنولوژی – رزرو بلیط سفر و…

اهمیت آموزش بازاریابی محتوایی برای شرکت‌ها

متخصصان بازاریابی و کارشناسان اغلب بر این موضوع تاکید می‌کنند که شرکتی فروش بهتری دارد و موفق‌تر است که یک ارزش را به مخاطب به نحو بهتری ارائه می‌دهد و نه شرکتی که از نظر اندازه بزرگتر است. امروزه با رشد شکل‌های جدید رسانه‌های آنلاین که مصرف‌کنندگان را مانند قبل به سمت خودجذب کرده اند، بر درستی این موضوع تاکید می‌کنند.

با این حال، این سوال هنوز تا حد زیادی بی پاسخ مانده است که شما چگونه داستان (ارزش) بهتری تعریف می کنید؟ آیا یک پوستر کاغذی ایجاد می‌کنید که ویژگی‌های محصول خود را فهرست می‌کند و آن را روی هر بیلبورد شهر می‌چسبانید یا یک تبلیغ تلویزیونی یا اینستاگرامی شیک ایجاد می‌کنید؟ کدام گزینه است که به شما کسب و کار بیشتر و درآمد بیشتری می دهد؟

خوب، راستش را بخواهید، ساختن یک داستان خوب و ایجاد محتوای عالی به خیلی بیشتر از این موارد نیاز دارد. بازاریابی محتوایی از شما می خواهد که به ۳ سوال پاسخ دهید: چه کسی، چه چیزی و چرا.

برای ایجاد یک داستان عالی در مورد کسب و کار خود، باید بتوانید به موارد زیر پاسخ دهید:

 

چرا محتوا تولید می کنید؟

تعیین اهداف محتوایی اولین قدم است.

  1. چرا می خواهید نوع خاصی از محتوا ایجاد کنید؟
  2. چه خدمتی را می خواهید انجام دهید؟
  3. آیا استراتژی محتوایی که در نظر دارید با اهداف کلی کسب و کار شما مطابقت دارد؟

اینها سوالات مهمی هستند که باید به آن‌ها پاسخ داده شود.

 

مشتریان شما چه کسانی هستند؟

ناگفته نماند که شناسایی مشتریان مهم ترین مرحله بازاریابی محتوا است.

نکته اصلی این است که شما بتوانید مشکلات و ترجیحات مخاطبان خود را فهرست کنید و بفهمید که چه نوع محتوایی را بیشتر دوست دارند. همچنین، باید به این سوال مهم پاسخ دهید که: چیزی که شما باید به مشتریان خود ارائه دهید دقیقا چیست؟

 

می خواهید محتوای شما به چه چیزی برسد؟

باید از خود بپرسید محتوای من چگونه به مشتریانم کمک می کند؟ آیا این به آنها کمک می کند تا یک سفر ترتیب دهند، خانه بخرند یا برای یک حرفه آموزش ببینند؟

شما باید به وضوح این موارد را تعریف کنید و درک کنید که محتوای شما چگونه بر زندگی مشتریان شما تأثیر می گذارد.

 

تاثیر کانال‌های رسانه‌ای در بازاریابی محتوایی

منظور ما از کانال‌های رسانه‌ای، پلتفرمی است که تصمیم دارید برای بازاریابی محتوایی خود از آن استفاده کنید. این یک مرحله مهم از استراتژی کلی بازاریابی محتوای شما است؛ زیرا کانال محتوایی تعیین می‌کند که چه محتوایی را باید ایجاد کنید.

به عنوان مثال، اگر کانال یک وبلاگ است، محتوایی که می‌توانید ایجاد کنید کاربرد‌های محصول، اعلان‌های محصول و غیره است. یا اگر از اینستاگرام و تلگرام استفاده می‌کنید، عکس محصول و توضیحات و قیمت و شرایط خرید و… می‌توانند از بهترین روش‌های استفاده از کانال محتوایی باشد.

در کل سه استراتژی اصلی وجود دارد که باید هنگام تعریف شبکه‌های رسانه‌ای خود در نظر بگیرید:

 

تجزیه و تحلیل وضعیت شما

اولین کاری که باید انجام دهید این است که بدانید چه کانال های موجود دارید و به کدام کانال‌های جدیدی نیاز دارید. آیا در حال حاضر یک صفحه فیس بوک برای وب سایت خود دارید؟ آیا نیاز به ایجاد یک وبلاگ جداگانه برای معرفی محصولاتتان دارید؟

اطلاعات در مورد مشتریان شما و محتوایی که می خواهید بگویید هر دو در تصمیم گیری در مورد کانال‌های رسانه‌ای شما بسیار مهم هستند. البته این مورد بسیار به بستگی به بودجه و توانایی اداره کردن شما نیز دارد.

 

اهداف کانال شما

اکنون که تصور درستی از وضعیت خود دارید، باید اهداف کانال‌های خود را مشخص کنید. به عنوان مثال، بسته به داستانی که می خواهید بگویید و اهداف بازاریابی محتوایی شما، ممکن است تصمیم بگیرید که برگه مقالات سایت شما، بهترین کانال ارتباطی برای رسیدن به هدف است.

بنابراین هدف اصلی کانال شما جذب مشترکین بیشتر به وبلاگ شما خواهد بود که منجر به فروش شما خواهد شد. این راه از طریق دریافت ایمیل از طریق خبرنامه سایت شما است.

 

برنامه ریزی محتوا برای کانال شما

این قسمتی است که در آن اهداف کانال و برنامه محتوایی خود را گرد هم می‌آورید. با در نظر گرفتن مثال بالا، هدف اصلی وبلاگ شما این است که مشترکین و علاقه‌مندان بیشتری به دست آورید، که منجر به جذب مشتریان بیشتر می‌شود.

برای رسیدن به این هدف، ممکن است تصمیم بگیرید که چند مقاله بنویسید و آن‌ها را با هم به عنوان یک کتاب الکترونیکی جمع آوری کنید، که سپس می توانید به صورت رایگان در اختیار مشترکین جدید قرار دهید. با این حال، قبل از تصمیم گیری در مورد محتوای مناسب برای کانال خود، باید شخصیت‌های مختلف مشتریان خود را نیز در نظر بگیرید.

خب، در این مقاله به اصول اصلی در آموزش بازاریابی محتوایی پرداختیم. در مقالات آتی سعی می‌کنیم به طور تخصصی هر موردی که لازم است برای پیشرفت بازاریابی محتوایی دانید را در اختیارتان قرار دهیم.

 

برای ارتباط با تیم وبوگراف و تعیین استراتژی محتوایی شما، کلیک کنید:

5/5 - (9 امتیاز)

1 دیدگاه دربارهٔ «آموزش بازاریابی محتوایی + همراه با استراتژی»

  1. سارا جهانی

    سلام ممنون از مقاله شما. آیا دوره آموزش بازاریابی محتوایی خاصی وجود داره که بتونم تهیه کنم؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم استعلام قیمت و مشاوره رایگان